Ook al daalt op dit moment het aantal openstaande vacatures, de krapte op de arbeidsmarkt is er nog steeds. Het blijft een flinke uitdaging om de juiste mensen te vinden én te behouden. Belangrijk dus om als werkgever prioriteit te geven aan je werving -en selectiestrategie en de focus te leggen op wat nodig is om mensen te behouden en ze met plezier goed te laten functioneren.
De werving- en selectiestrategie dient onderdeel te zijn van je organisatiestrategie op zowel de korte als de lange termijn. Vanuit de visie dat je de juiste mensen op de juiste plek moet hebben om samen succesvol te kunnen zijn voor klanten, cliënten, patiënten en inwoners etc. Laat dat nu net een groot struikelblok zijn voor veel organisaties. Want de meeste kiezen ervoor zich te laten leiden door de waan van de dag. Er is geen langetermijnvisie en veel zaken gebeuren ad-hoc. Een strategie die zich vrijwel alleen richt op de korte termijn, is hetzelfde als rennen met je hoofd naar beneden. Behalve dat je heel hard aan het rennen bent, heb je geen idee waar je naartoe gaat, dus de kans is groot dat je ergens hard tegenaan knalt. Je hebt te weinig regie over wat je aan het doen bent. Dat geldt dus ook voor hoe je omgaat met het werven van de juiste mensen voor je team of hoe je mensen kunt behouden. Met als gevolg dat het steeds moeilijker wordt. Vacatures blijven lang open staan en als ze eenmaal ingevuld zijn is het geen uitzondering dat mensen binnen no time weer vertrekken. Met alle gevolgen van dien.
De pijn die hier wordt gevoeld door organisaties is groot. Maar nog niet groot genoeg blijkbaar om echt aandacht te besteden aan de visie en strategie als het gaat om de inzet van medewerkers. Want wat ik nog steeds veel zie gebeuren is dat, ondanks die grote pijn, veel organisaties het nog steeds niet op orde hebben. Er wordt vaak gezocht naar het welbekende schaap met de vijf poten. Of er wordt een vacature op Indeed of LinkedIn geplaatst in de hoop dat iemand reageert. Het goed inwerken van een nieuwe medewerker wordt als een last gezien, want ‘het is al zo druk’.
Tijd wordt als de grootste belemmering gezien: ‘We hebben nu andere prioriteiten’, ‘Het is allemaal al druk genoeg’ en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal signalen dat er maar wordt doorgerend, zonder dat er stil wordt gestaan bij wat nodig is om te doen, op de korte én de lange termijn, om consistent de juiste mensen op de juiste plek te krijgen en te houden.
Wanneer we allemaal maar blijft doorrennen zonder je af te vragen: ‘Wat zijn we aan het doen? Waarom zijn we dat aan het doen? Draagt het bij aan waar we voor staan en draagt het bij aan onze doelstellingen?’, dan zal er nooit wat veranderen en blijven zaken je overkomen in plaats van dat er gerichte keuzes worden gemaakt die bijdragen aan de doelstellingen en waar je voor staat. Tot die tijd maak je jezelf dus afhankelijk van externe factoren en dus ook compleet afhankelijk van de arbeidsmarkt. En dat is ontzettend zonde. Je doet jezelf als organisatie tekort. Je doet je collega’s tekort en ook je klanten of patiënten etc. Want zolang je te maken hebt met een groot verloop van medewerkers of vacatures blijven veel te lang open staan, zal het ten koste gaan van alles waar je als bedrijf voor staat. En niet onbelangrijk, zal het je als organisatie veel geld én tijd blijven kosten.
Ga dus stilstaan en kijk naar de kansen die er zijn om wel de juiste mensen aan te trekken en te behouden vanuit een heldere strategie. Durf daarvoor samen in de spiegel te kijken. En dat vraagt om een open -en kritische blik naar hoe je zaken aanpakt als werkgever. Hoe ziet bijvoorbeeld jullie werving -en selectieproces eruit? Welke strategie zit daarachter? Hoe zorg je dat nieuwe mensen zich snel thuis voelen en productief kunnen zijn? Sluiten je doelen daar wel genoeg op aan? Hoe ga je om met medewerkers vanuit leiderschap? Hoe profileer je je als werkgever? En wordt dat ook zo ervaren door medewerkers? Wat is de reden dat mensen vertrekken en welke invloed heb je daarop?
Zomaar wat vragen die helpen om inzicht te krijgen in hoe zaken concreet gedaan worden, wat daarin goed gaat, maar ook wat je dus nog kan verbeteren en wat daarvoor nodig is. Pas als je daarmee aan de slag gaat komt er beweging en gaan zaken echt veranderen. En anders…tja, dan blijft het dweilen met de kraan open.
Kirsten de Roo helpt ondernemers met de groei van hun bedrijf, waarbij het inzetten van de juiste mensen op de juiste plek centraal staat. Ze schreef het boek ‘Personeelstekort begint bij jezelf’ over hoe je wél de juiste mensen in een krappe arbeidsmarkt vindt en behoudt.