Artikel
12 sep '22
12 september '22
4 min

Verandering stimuleren met nudging: 4 voorbeelden

In de maandelijkse rubriek ‘HR trends over de grens’ steken we voor jou de grenzen over en dan bedoelen we niet enkel de landsgrenzen. We kijken wat we kunnen leren van diverse vakgebieden, industrieën en andere inspiratiebronnen. Deze inspiratie kan leiden tot nieuwe oplossingen voor jouw HR uitdagingen. Dit keer over hoe je verandering kan stimuleren met ‘nudging’.

Iedereen tevreden en betrokken houden op de werkvloer wanneer er veranderingen op stapel staan, lijkt misschien niet altijd zo eenvoudig, maar moeilijk hoeft het ook niet te zijn. Met simpele aansporingen waarmee bruggen gebouwd worden, de funfactor aanwezig blijft, de communicatie helder is en de nadruk behouden wordt op een sterk en fijn teamverband, gaat het al een stuk vlotter om veranderprocessen vorm te geven en door te voeren. In de volgende voorbeelden lees je vanuit diverse sectoren hoe je op een creatieve manier verandering stimuleert door ‘nudging’.

Nudging tegen luchtvervuiling

Nudging wordt letterlijk vertaald als ‘een zetje geven’. De meeste heren weten wat de vlieg op een urinoir betekent – een mooi voorbeeld van nudging. Bij Virgin Atlantic Airways hebben ze de methodologie van nudging gecombineerd met gamification om luchtvervuiling te verminderen. Piloten krijgen wekelijks informatie over hun brandstof prestaties in combinatie met persoonlijke prestatiedoelen. De resultaten liegen er niet om: de uitstoot van brandstof is drastisch verlaagd.

Welke nudges kan jij bedenken om je collega’s op een subtiele wijze tot positief gewenst gedrag te verleiden?

Jouw probleem is al opgelost

Het Academisch Ziekenhuis Sint-Maarten in Mechelen (BE) was op zoek naar een manier om het belang van veiligheidsprocedures in operatiekamers te stimuleren bij haar medewerkers. Hiervoor werd samengewerkt met een ‘Flight Safety Officer’ van een vliegtuigmaatschappij om het ‘check-check, double check’-principe te introduceren. Drie medewerkers konden hiervoor een filmpje opnemen in de cockpit van het vliegtuig om de boodschap op een ludieke manier over te brengen en hun collega’s daardoor positief te stimuleren om die veiligheidsprocedures goed in acht te nemen.

Welke industrie heeft bepaalde procedures die goed zouden passen in jouw organisatie?

De foute kamer

De foute kamer is een patiëntenkamer in het ziekenhuis van Sint-Truiden (BE) waar opzettelijk fouten zijn aangebracht: heeft de patiënt het juiste schoeisel aan, staat het bed in de laagste stand, is de alarmbel aangesloten in het stopcontact? Er komen altijd twee mensen binnen: een verpleegkundige en een paramedicus (een kinesist, logopedist, ergotherapeut, …). Zij krijgen 10 minuten de tijd om de 20 fouten in de kamer te vinden. Daarbij moeten ze ook kunnen uitleggen waarom dat fout is. Vervolgens krijgen ze feedback op hun prestatie. In de zogenaamde foute kamer kunnen ze de dingen die ze niet goed (genoeg) kunnen of kennen nog eens opnieuw leren. Het doel bestaat erin om op deze manier de personeelsleden die in het water vallen, terug boven te halen en positief te stimuleren.

Hoe zou zo’n foute kamer er in jouw organisatie uitzien?

Iedereen moet alles kunnen

Mariniers van een duikboot zijn de meest getrainde mensen van de zeemacht. Elke medewerker moet elk systeem en elk onderdeel van de duikboot kennen, kunnen onderhouden en repareren. En dat is niet simpel, want deze trainingen zijn vaak zeer technisch en de technologie verandert voortdurend. Mariniers worden hierdoor gestimuleerd om gedurende hun carrière regelmatig van functie te switchen. Bovendien kunnen ze deze verschillende taken ook in de loop van de dag uitvoeren, indien nodig. Hierdoor wordt ervoor gezorgd dat iedereen multi-inzetbaar is en bij noodgevallen de juiste vaardigheden heeft om adequaat te reageren.

Bestaan er bij jou in de organisatie ook ‘allrounders’ die op elke afdeling ingezet kunnen worden om bepaalde basistaken over te nemen?

Volgende maand nemen we weer een nieuw onderwerp onder de loep. Benieuwd hoe je als HR-professional verandering – ook in mindset – op de werkvloer kan stimuleren en implementeren? Lees dan het eerder gepubliceerde artikel ‘Zo stimuleer je verandering op de werkvloer: 4 voorbeelden’.

Deze rubriek is tot stand gekomen samen met innovatie researcher Marc Heleven en internationaal spreker Cyriel Kortleven. Wil je meer weten over het Crossing Borders proces of het boosten van de Verander mindset? Stuur dan een e-mail naar Cyriel Kortleven.