Artikel
22 sep '17
22 september '17
2 min

Verbeter je organisatie met een goed exitgesprek

Voor de afdeling HR is het belangrijk om te weten waarom medewerkers hun organisatie verlaten. Dat kan via een exitgesprek. Met zo’n gesprek krijg je kwalitatieve informatie over de vertrekreden(en).

Organisaties schenken vaak veel aandacht aan de instroom van talentvolle medewerkers, maar vergeten de uitstroom nog wel eens. Een exitgesprek levert informatie op over problemen in een organisatie die anders verborgen zou blijven. Zo stellen Albert Kampermann en Jurre Valk in hun boek ‘Personeelsbeleid: heden en morgen’.

Leidinggevende en HR-adviseur

De meest geschikte personen voor het exitgesprek zijn naast de vertrekkende medewerker de leidinggevende en de HR-adviseur. Daarbij verzamelt de HR-adviseur informatie over de vertrekoorzaak. Voor de leidinggevende is een belangrijke rol in het gesprek weggelegd, behalve bij een verstoorde verhouding tussen de medewerker en de leidinggevende. Zeker als dat zelfs de oorzaak is voor het vertrek. Het exitgesprek kan dan plaatsvinden met de HR-adviseur en een andere manager of een vertrouwenspersoon in de organisatie.

Redenen voor vertrek

Bij het exitgesprek gaat het om de centrale vraag waarom iemand weggaat. De meest voorkomende redenen zijn dat de medewerker:

  • bij een andere werkgever meer kan verdienen en/of promotie kan maken;
  • moeilijkheden had met leidinggevenden of collega’s;
  • ergens anders prettiger werk kan krijgen;
  • vanwege persoonlijke omstandigheden vertrekt.

Het gaat dan om motieven die vertrekkende medewerkers opgeven. Dat zijn niet altijd de ware redenen. Het ligt echter voor de hand dat verreweg de meeste medewerkers hun ware redenen voor vertrek willen noemen. Ze hebben weinig meer te verliezen en kunnen het zich permitteren om vrijuit te spreken. Dat betekent echter niet dat de interviewer het exitgesprek niet zorgvuldig moet voeren.

Dwaalspoor

Vertrekkende medewerkers zullen soms, zonder dat ze zaken willen verbergen, hun eigenlijke motief pas na wat doorvragen verwoorden. Een bijvoorbeeld is de medewerker die zich als nieuweling na drie maanden nog steeds niet geaccepteerd voelt door zijn collega’s en daarnaast ergens anders wat meer kan verdienen.

Betere sfeer en prestaties

Bespreek na het exitgesprek de conclusies met de afdeling waar de medewerker werkte. Bepaalde problemen kunnen herkenbaar zijn voor anderen. Het bespreekbaar maken van deze onderwerpen kan de werksfeer en prestaties bevorderen.

Bron: PW.