Ze zijn er weer… de aanplakbiljetten voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Maar wat mij direct opvalt is dat ze er allemaal hetzelfde uitzien: een grote foto van de kandidaat, naam en lijstnummer, logo van de partij en een slogan. Bijna geen enkele poster onderscheidt zich van de rest, alleen de kleur varieert (letterlijk én figuurlijk). Eigenlijk is dat bijzonder, want ‘onderscheid’ stimuleert het maken van een keuze. Als HRM’ers is het belangrijk om het onderscheidende vermogen van de eigen organisatie goed te kennen. Hoe zit het met employer branding, oftewel ons ‘werkgeversimago’?
Imago gemeenteraadsverkiezingen
Waarom zien alle uitingen van politieke partijen er eigenlijk hetzelfde uit? Omdat dit nu eenmaal de beste manier is om stemmers te prikkelen? Die reactie maakt het bij mij anders niet los. Blijkbaar bij meer mensen niet zo, want uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat dit jaar de laagste opkomst ooit verwacht wordt. De verkiezingen lijken met enige imagoproblemen te kampen te hebben.
Werkgeversimago / ‘employer branding’
Ik zie daar wel een vergelijk met eenzelfde thema binnen HRM: employer branding. Wat straalt u als organisatie uit? Wie wilt u interesseren en vasthouden? In de strijd om (nieuw) talent is het goed om stil te staan bij uw imago als werkgever. Ook een werkgever is immers een ‘merk’ waarvoor reclame gemaakt moet worden en dat verkocht moet worden aan (potentiële) medewerkers.
Met een goed ontwikkeld werkgeversimago kunnen toekomstige medewerkers u goed vinden. U wilt toch graag iemand die echt bij u wil werken, niet iemand die onverschillig of zelfs negatief tegenover uw merk staat? Op dit moment biedt de arbeidsmarkt voor werkgevers nog genoeg keuze, maar vroeg of laat zal er weer krapte ontstaan. Daarom is het verstandig om ook de huidige medewerkers te blijven boeien zodat ze bij u willen blijven werken, ook als ze straks meer keuze hebben. Wie echt werk wil maken van employer branding, zorgt ervoor dat het HR-beleid en de interne communicatie op orde zijn zodat de medewerkers ware ambassadeurs worden. Het is daarbij belangrijk om in te spelen op generatieverschillen, elke generatie heeft eigen persoonlijke behoeften op het gebied van arbeid en arbeidsmarktoriëntatie. Daarnaast bieden social media tegenwoordig natuurlijk een enorme kans en de ultieme plek om u te onderscheiden in dit opzicht.
Social media
Terug naar de gemeenteraadsverkiezingen en de vraag wat HRM’ers hiervan kunnen leren. Die verkiezingsborden langs de weg en flyers in het winkelcentrum lijken dus niet echt onderscheidend te zijn in hun ‘branding’. Jammer, een gemiste kans lijkt dit op het eerste gezicht. Maar op social media als Twitter, Facebook en YouTube zijn er nog volop kansen om onderscheidend te werk te gaan. We zagen de afgelopen maanden al volop trainingen en seminars opduiken, om inzicht en vaardigheden op te doen hoe social media in te zetten voor de verkiezingen. Want het is niet voldoende om alleen een account te hebben, het gaat om de manier waarop een betrokken kandidaat interessant nieuws deelt en effectief deelneemt in discussies. Directe betrokkenheid en persoonlijke aandacht zorgen ervoor dat andere mensen betrokken worden. We zullen moeten afwachten of de opkomst inderdaad een record gaat worden…
Laten wij als HRM’ers niet in diezelfde ‘valkuil’ stappen. Haal het maximale eruit om uzelf en uw organisatie op de kaart te zetten met een positief werkgeversimago en maak daarbij optimaal gebruik van social media!
Met de verkiezingen in aantocht kan de afdeling HRM zich alvast voorbereiden op de komst van een aantal nieuwe wethouders en raadsleden, ook wel politieke ambtsdragers genoemd. HRM-ers die precies op de hoogte willen zijn van deze specifieke rechtspositie en arbeidsvoorwaarden kunnen gemakkelijk gebruik maken van RAP Politieke Ambtsdragers, het digitale HRM-kennissysteem dat Driessen HRM heeft ontwikkeld. Ga naar www.driessen.nl/rappa als u meer wilt weten, of geheel vrijblijvend een demonstratie aan wilt vragen.