Artikel
18 nov '16
18 november '16
3 min

Vier eigenschappen waarmee HR bij kan blijven

Elf jaar terug kwam de HR Value Proposition uit. Deze klassieker van Dave Ulrich en Wayne Brockbank was een doorbraak voor de ontwikkeling van HR. Wil HR ook in de toekomst relevant blijven dan zijn volgens Inca van Uuden vier vaardigheden onmisbaar voor HR. Het gaat om lef, ondernemerschap, eigenaarschap en presence.

In de HR Value Proposition onderscheiden de schrijvers enerzijds de transactionele HR (beheersmatig) en anderzijds de transformationele HR (ontwikkelgericht). Samen zijn ze de waardepropositie van HR. Is HR er de afgelopen tien jaar in geslaagd de eigen waardepropositie te verbeteren en geldt het model van Ulrich en Brockbank nog voor de huidige digitale disruptie (‘ontwrichting’)? Over deze vragen gaat het boek De succesfactor HR van Inca van Uuden.

HR als businesspartner

Van Uuden heeft twintig jaar ervaring op HR-gebied. Met betrekking tot de waardepropositie merkte ze dat HR nog steeds bezig is met de positie als businesspartner. Dit betreft soms zelfs het al dan niet een positie aan tafel hebben of waarom HR niet wordt benaderd voor vraagstukken over organisatie-inrichting en -ontwikkeling. Daarnaast concludeerde Van Uuden dat HR het nog veel heeft over het instrumentarium in plaats van over de (strategische) koers van de organisatie, de winstbijdrage, de concurrentiepositie of nieuwe businessmodellen.

Snelle veranderingen

Verder moet HR veel doen om de waardepropositie zo te ontwikkelen dat de HR-discipline blijvend succes heeft. Er treden snelle veranderingen op met grote gevolgen voor organisaties en hun mensen. HR-medewerkers denken volgens van Uuden vaak lineair, terwijl de technologie zich exponentieel ontwikkelt.

Voortdurend bijleren

De versnelde ontwikkeling blijkt ook uit de sterke daling van de levensduur van organisaties van gemiddeld 67 jaar naar vijftien jaar. Ook is de huidige kennis morgen al weer verouderd. Mensen moeten dan ook voortdurend bijleren om duurzaam inzetbaar te zijn. Daarbij is de klant niet meer alleen een eindgebruiker. Het is iemand die mee-ontwikkelt en wensen en ideeën terug wil zien in producten en diensten.

Pippi Langkous

Organisaties moeten deze ontwikkelingen kunnen opvangen. HR zal zichzelf hierbij opnieuw moeten uitvinden. Van Uuden geeft HR-professionals als tip de favoriete uitspraak van Pippi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus denk dat ik het wel kan’. Niemand kan de snelheid van alle huidige technologische ontwikkelingen overzien of inschatten wat de uitkomst over tien jaar is. HR moet dan ook veel doen wat nog nooit is gebeurd.

Vier noodzakelijke eigenschappen

Daarom zou elke HR-medewerker over de volgende vier eigenschappen moeten beschikken:

  1. lef: onafhankelijk en met visie adviseren en een positie innemen en vasthouden;
  2. ondernemerschap: kansen zien in de markt voor bestaande en nieuwe producten en dienstverlening, verantwoorde risico’s durven nemen, klanttevredenheid realiseren en altijd beginnen met het beantwoorden van de waarom-vraag;
  3. presence: zichtbaar zijn en benaderbaar;
  4. eigenaarschap: verantwoordelijkheid, oplossingsgerichtheid, proactiviteit en rolduidelijkheid.

Innovatieve HR

Van Uuden stelt verder in haar boek dat HR achterblijft bij andere vakgebieden in Nederland wat betreft (digitale) innovatie. De jaarlijkse Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor (2015) laat zien dat technologische innovatie in Nederland slechts voor 23 procent bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. De resterende 77 procent is afkomstig van sociale innovatie. Sociale innovatie heeft duidelijk meer impact omdat mensen de organisatie maken. HR heeft hier een unieke kans, doordat ze een belangrijke rol kan spelen bij deze innovatie.

Bron: PW De Gids