Artikel
28 okt '15
28 oktober '15
3 min

Vier tips voor het binden en behouden van goede werknemers

Het is voor werkgevers belangrijk dat werknemers tevreden zijn op hun werkplek. Het succes van een organisatie hangt af van gemotiveerde en getalenteerde werknemers. Organisaties steken veel energie in het vinden van werknemers. Hen binden en behouden is echter minstens zo belangrijk. Matthieu van de Vloed, senior HR business partner bij Altran Benelux, geeft daarvoor vier tips.

1. Groei en ontwikkeling stimuleren

Het is een basisbehoefte van mensen om zichzelf te ontplooien. Daarom is het volgens Van de Vloed belangrijk dat werknemers zich kunnen ontwikkelen op hun vakgebied. Een werkgever kan dat aan de ene kant doen door het aanbieden van een breed carrièreperspectief. Aan de andere kant kan de werkgever de ontwikkeling ondersteunen door het aanbieden van individuele trainingen of groepstrainingen. Dat kan zowel extern gebeuren als intern met kennis die al in huis is. Zo kan een gespecialiseerde medewerker bijvoorbeeld workshops geven aan collega’s.

2. Kennisdeling mogelijk maken

Werknemers die hun kennis intern of extern kunnen delen, voelen zich relevant en betrokken. Van de Vloed stelt dat werkgevers er goed aan doen barrières voor kennisdeling te verwijderen en het voor medewerkers mogelijk te maken om kennis te delen. Bij de eerste tip kwam al aan de orde dat werknemers met specialistische kennis intern workshops geven en zo hun kennis kunnen delen. Andere mogelijkheden zijn begeleiding van stages en schoolopdrachten of lezingen geven op hogescholen en universiteiten. Ook het zorgen voor een inspirerende werkomgeving is een goede manier om werknemers hun kennis te laten delen.

3. Medewerkers de juiste plek geven binnen de organisatie

De juiste persoon op de juiste plek is volgens Van de Vloed niet alleen belangrijk voor het functioneren van de organisatie, maar ook voor dat van de werknemer. Als een medewerker een bepaalde rol vervult, zal hij zich na een aantal jaar binnen een organisatie verder ontwikkelen. Wellicht zal hij dan beter op zijn plek zijn in een meer uitdagende functie. Het is daarom verstandig dat werkgevers werknemers begeleiden bij het vinden van de juiste positie binnen de organisatie. Werknemers moeten daarbij de kans krijgen om intern van functie te wisselen. Een werknemer van een internationale organisatie kan bijvoorbeeld een tijdje in het buitenland werken om daar extra kennis op te doen.

4. Ruimte bieden voor zelfstandig werken

Medewerkers die ruimte krijgen om zelfstandig te werken, richten zich meer op oplossingen in plaats van problemen. Daarmee kan een werkgever echt vooruitgang boeken. Als medewerkers mee kunnen denken en betrokken zijn, ontstaat een gezamenlijk en door iedereen gesteund doel. Van de Vloed stelt dat dat zeker bij een grote professionele organisatie van cruciaal belang is.

Bron: Managersonline.nl