Artikel
22 dec '16
22 december '16
3 min

Vijf kenmerken die een goede HR-manager moet hebben

HR-managers staan voor de uitdaging om in een voortdurend veranderende markt de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. Daarnaast moeten ze het personeelsbeleid richting geven. Deze blog gaat in op vijf kenmerken die een HR-manager nodig heeft om deze taken goed te vervullen.

1. De business begrijpen

HR-managers vormen de schakel tussen de directie en het personeel. Voor weloverwogen keuzes is het erg belangrijk dat ze begrijpen hoe hun organisatie en het speelveld waarin de organisatie opereert in elkaar zitten.

Dit draait bijvoorbeeld om de verschillende processen in de organisatie, de gestelde doelen en de strategie om deze te behalen. Ook (technologische) ontwikkelingen en de verwachtingen over externe veranderingen zijn van belang. De HR-manager moet dit weten om kansen te signaleren en de goede koers te bepalen met de juiste mensen.

2. Overzicht houden

Is het duidelijk in welke richting de organisatie zich ontwikkelt en is er beleid om de bijbehorende doelen te bereiken? Dan komen het stellen van prioriteiten en behoud van het overzicht in beeld. De HR-manager moet hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden en de rode draad niet kwijtraken. Dit staat wel bekend als de helicopterview en het is een belangrijke vaardigheid van iedere leidinggevende.

3. Belangstelling voor de mens

Net als organisaties ontwikkelen ook medewerkers zich verder. Werknemers letten er steeds meer op wat een werkgever toevoegt aan hun algehele welzijn. Het is daarom essentieel om te investeren in het motiveren en inspireren van personeel.

HR-managers moeten weten wat er speelt op de werkvloer. Zo kunnen ze zorgen voor een plek waar medewerkers met problemen en feedback terechtkunnen. De medewerkers kunnen hun persoonlijke doelstellingen dan goed definiëren. Ook kunnen ze kwijt waar ze tegen aanlopen en hoe ze zich voelen binnen het bedrijf.

Daarnaast doen HR-managers er goed aan ruimte te bieden voor groei. Dat kan bijvoorbeeld met goede opleidingsmogelijkheden. Het stimuleren van medewerkers zorgt er voor dat ze zich meer verbonden voelen met de organisatie.

4. Besluitvaardigheid

Het is bij personeelsmanagement onvermijdelijk om keuzes te maken, die niet altijd voor iedereen voordelig zijn. Goede HR-managers bepalen wat de behoefte is van de organisatie op dat gebied en moeten niet bang zijn om hun mening te uiten.

Bij het inzetten van veranderingen zullen ze tegenstand ontmoeten. Ze hebben dan ook draagvlak op verschillende niveaus nodig en moeten een goede balans vinden tussen strategie en empathie. Hierbij telt overtuigingskracht op basis van kennis en een langetermijnvisie.

5. Zelfreflectie

De HR-manager moet natuurlijk ook aandacht schenken aan zijn eigen ontwikkeling. Dat kan via het gericht volgen van opleidingen. Daarnaast is het goed dat de manager kritisch kijkt naar zijn eigen beleid. Het betreft dan bijvoorbeeld de manier waarop hij met bepaalde situaties omgaat en de behaalde resultaten. Daarbij doet hij er goed aan feedback van anderen mee te nemen en na te denken hoe hij eventueel in de toekomst zijn werkwijze kan aanpassen. De HR-manager moet zeker stil staan bij succes, maar tegelijkertijd tekortkomingen in zijn aanpak erkennen. Door zo’n open houding kan hij zich als HR-manager ontwikkelen en groeien als persoon. Dat is zowel in zijn voordeel als dat van de organisatie.

Bron: Managersonline.nl