Artikel
29 okt '18
29 oktober '18
4 min

Voor het onderwijs van de toekomst is design nodig

Hoewel ‘design’ niet veel voorkomt in het onderwijs, kan het bijvoorbeeld zorgen voor een betere ouderparticipatie op een school. Dit stelt Mitchell Jacobs van Studio Tast, een ontwerpbureau speciaal voor het onderwijs.

Jacobs vertelt dat het werk van Studio Tast samenhangt met de innovaties die al jaren plaatsvinden in het onderwijs. “Een boek wordt een iPad, een krijtbord wordt digitaal. We zijn met onze studio begonnen, omdat er wat ons betreft veel beleving mist.” Volgens Jacobs worden leermiddelen wel technologisch, maar ontbreekt de menselijke kant. Hij vindt dat zonde, omdat alleen digitaal werken niet altijd beter is. Fysiek en digitaal moeten samengaan.

Toekomst van educatie

Hij constateert dat het onderwijs vastloopt bij het nadenken over de toekomst van educatie. Het gaat dan om zachte vaardigheden, zoals probleemoplossend vermogen en creatief en kritisch denken. “Dat soort dingen zijn moeilijk meetbaar, maar wel de basis van een flexibel brein. Daar kan ‘designdenken’ bij helpen, bijvoorbeeld door projectmatig onderwijs vorm te geven. Het draait om het verbinden van projecten en vaardigheden van leerlingen.”

E-learning

“Er is steeds meer aandacht voor e-learning, maar wij richten ons meer op open en mensgerichte vraagstukken in het onderwijs”, vertelt Jacobs. Dan gaat het bijvoorbeeld om hoe leerlingen meer controle kunnen krijgen over hun leerproces of om het stimuleren van motivatie om te leren. “Vooral omdat die onderwerpen een zekere complexiteit hebben waar ontwerpers bij kunnen helpen. We kunnen de problemen vertalen.”

Storytelling

De studio ontwerpt momenteel voor het Nationaal Monument Kamp Vught een spel waarmee mensen leren van de Tweede Wereldoorlog. “Het draait om de vraag hoe je met storytelling en menselijke elementen dat verhaal kunt terugbrengen en vertalen naar onze hedendaagse dilemma’s en keuzes. Dan maak je er een visueel spel van waarmee je via storytelling een onderwerp tastbaar kunt maken.”

Ontwerpers

Het onderwijs begint de wereld van design nu pas te ontdekken. Tijdens de Dutch Design Week zijn er sessies waarin mensen kunnen zien wat voor werk ontwerpers kunnen doen in het onderwijs. Studio Tast besloot geen expositie te organiseren, maar sessies gericht op inhoud. “In de bijeenkomsten gaan we mensen leren hoe je door middel van design en ontwerpend denken beter onderwijs kunt creëren.”

Procesmatig leren en denken

Jacobs beklemtoont dat het draait om een andere manier van denken en doen, namelijk procesmatig leren en denken. “De deelnemers mogen zelf thema’s aandragen. Wat wil je innoveren? Wij hebben vervolgens de skills om hen te begeleiden. Samen kom je tot nieuwe ideeën en concepten. Door designprocessen vorm te geven, kun je snel tot iets concreets komen. Zo willen we mensen echt activeren.”

Vaste onderwijsmethodes

Studio Tast richt zich momenteel op ‘ontwerpend leren’ met eigen producten en in opdracht. Een product voor scholen is ‘Groow’. Dit betreft projectmatig werken, waardoor de onderwijzer los durft te komen van vaste onderwijsmethodes.

Technologische ontwikkelingen

Volgens Jacobs zoekt Studio Tast altijd naar verbeteringen om scholen beter te kunnen helpen met het invoeren van een nieuwe werkwijze of werkprocessen. Daarbij moeten de producten die het bureau ontwikkelt, flexibel zijn én lang meegaan. “De wereld verandert te snel, de technologische ontwikkelingen halen ons in.”

Andere vaardigheden

Hij ziet daarbij het probleem dat mensen zijn opgeleid voor een functie, vervolgens twintig jaar hun werk doen en dan opeens andere vaardigheden moeten ontwikkelen. “Dat leidt tot frictie en problemen. Als je van jongs af aan gewend bent dat dingen blijven veranderen, dan blijf je flexibeler in je werk en leven.”

Flexibel onderwijs

De veranderingen zijn voor Jacobs positief, omdat flexibiliteit volgens hem de kracht voor de toekomst is. “Wie flexibel is, kan meegroeien.” Hij verwijst naar onderwijsvisies die draaien om onderwerpen die over een aantal jaar weer achterhaald zijn. “Je hoeft niet elk jaar een nieuwe visie te bedenken als je een model hebt dat mee kan ontwikkelen zonder dat het te veel pijn doet.”

Bron: NU.nl