Een werkgelukdeskundige is een verbinder tussen management en medewerkers om een omgeving te creëren waardoor er meer werkgeluk ontstaat voor iedereen. Met als doel het verbeteren van betrokkenheid van medewerkers. Andere vraagstukken waar werkgelukdeskundigen zich mee bezig kunnen houden zijn: waardering, betekenisgeving, plezier en verbinding tussen collega’s of tussen collega’s en management, goed werkgeverschap, duurzame inzetbaarheid, werkdruk en werkgeluk uiteraard.
We zien steeds vaker in vacatures de term werkgelukdeskundige of werkgelukexpert terugkomen, ook wel in het Engels; Chief Happiness Officer. Vaak zijn dit mensen met een achtergrond of vaardigheden op het gebied van psychologie, sociologie, of human resource management. Een werkgelukdeskundige helpt organisaties om het werkgeluk te vergroten.
Het gedachtegoed van werkgeluk komt uit de positieve psychologie. Martin Seligman (Amerikaanse psycholoog) heeft het over drie aspecten van geluk: the pleasant life, the meaningful life en the good life. Hierin zie je de drie aspecten van werkgeluk terug: plezier en verbinding, betekenisgeving en werk doen dat past bij je talenten. Het is goed om aan te geven dat een werkgelukdeskundige geen minister van feesten en partijen is. Hoewel plezier en verbinding zeker een thema is binnen werkgeluk, zijn ook purpose of betekenisgeving en flow of talentgerichtheid van belang.
Er wordt veel geschreven en gepubliceerd op het gebied van werkgeluk. Er zijn ook verschillende visies op wat werkgeluk nu precies wel en niet is. Sommige stromingen vinden werkgeluk vooral cultuur binnen een organisatie, anderen kijken meer naar het management of leidinggevenden en vinden dat zij een klimaat moeten creëren waar werkgeluk gefaciliteerd wordt. Duidelijk wordt in al die visies en opvattingen dat het vooral gaat om een samenspel tussen individu en organisatie.
Ook wordt er veel onderzoek gedaan op het gebied van werkgeluk. Hoe tevreden iemand over zijn werk is of hoe hij zijn werkgeluk ervaart op dat moment, is de basis van zo’n onderzoek. De werkgelukdeskundige leert om aan de hand van het onderzoek een aanpak voor te stellen die past bij een organisatie en haar medewerkers. Heel belangrijk is het uitgangspunt dat werkgeluk voor iedereen anders is. Waar de één veel waarde hecht aan collega’s, is het voor anderen veel belangrijker om werk te doen wat er toe doet. In de aanpak binnen organisaties om werkgeluk te vergroten is het dus belangrijk om goed te kijken wat er speelt in de specifieke context. Ook is het raadzaam om op basis van onderzoek te starten met één of twee speerpunten. Je kunt namelijk niet alles in één keer oplossen of verbeteren.
Een echte standaardaanpak is er dus niet. Maar we kunnen wel constateren dat onderstaande stappen vaak terugkomen in een aanpak op het gebied van werkgeluk. Allereerst is het belangrijk om te weten of er commitment bij de directie is. Zo niet, start dan daar. Het werkgeluk in je organisatie vergroten, gaat niet lukken zonder dat de directie hier achterstaat.
Fontys biedt de cursus Werkgelukexpert – Implementatie op de werkvloer – aan. Wil je meer lezen over deze cursus, lees hier dan verder.