Artikel
25 jan '21
25 januari '21
3 min

Wees geen Calimero maar een Calihero!

Nog nooit is er zoveel aandacht geweest voor medewerkers in de zorg en het tekort aan zorgpersoneel door ziekteverzuim is nijpend. Tegelijkertijd raken mensen in horeca, detailhandel en cultuursector hun baan kwijt. Toch zie of hoor ik nog weinig van HR-managers in de zorg over het veranderen van aanpak, terwijl er forse HR-uitdagingen zijn. Hier ligt een uitgelezen kans voor HR om modern werkgeverschap neer te zetten.

De commissie Werken in de Zorg geeft aan dat ‘anders besturen’ de norm moet worden om de arbeidsmarktproblematiek in de zorg op te lossen. Tijdens de coronacrisis vonden partijen manieren om snel en effectief om te gaan met acute problemen. Dat was mogelijk omdat bestuurders uitgingen van een gezamenlijke maatschappelijke opgave. Anders besturen dus en daarbij hoort een andere HR.

Van oudsher is HR een administratief georiënteerde en servicegerichte afdeling. Druk met aanname, ontslag en ziekteverzuim. Er is jarenlang bezuinigd op P&O (zoveel mogelijk geld naar de zorg). Bij veel organisaties heerst de waan van de dag door leidinggevenden die per direct een vacature opgevuld willen hebben met liefst een kant-en-klare kandidaat. Maar door zo te blijven rennen, ren je je eigen crisis tegemoet. Want er zijn helemaal geen kant-en-klare verpleegkundigen meer. Beter is het om de juiste vragen te stellen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het werk anders te organiseren.

Oplossingen

Duizenden mensen staan te popelen om aan de slag te gaan in de zorg, maar kunnen geen werkplek vinden. Maar hier zijn oplossingen voor. Door te denken in werkpakketten kun je zij-instromers aannemen. Werk opknippen in verschillende activiteiten en matchen met het externe aanbod van mensen. Een andere manier van werken. Uit ervaring weet ik dat een gesprek hierover niet makkelijk is. Managers zijn bang voor verlies van kwaliteit van de zorg. En verpleegkundigen storen zich – terecht – aan het feit dat buitenstaanders denken dat je Jan en alleman aan het bed kunt zetten.

Maatwerk voor nieuwe medewerkers realiseren is geen gemakkelijke klus. Maar door naar mensen toe te gaan, vragen te stellen en samen plannen te maken draag je als HR- professionals bij aan het verbeteren van het werk van de zorgprofessionals. Geef hen aandacht en het gevoel dat je er voor hen bent. En zorg ervoor dat je niet het kind met het badwater weggooit en medewerkers die je hebt aangenomen net zo hard weer laat vertrekken door slechte onboarding.

Goede voorbeelden

Er zijn goede voorbeelden die je kunt volgen. In Friesland zorgt Op Stap voor maatwerk voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Zorgorganisatie Cello ontwikkelde een maatwerkopleiding voor carrière-switchers. Een andere Koploper van het Actie Leer Netwerk komt uit de apothekersbranche waar speciaal voor zijinstromers een traject is ontwikkeld.

Soms is HR geneigd om zich op te stellen als een Calimero. Vooral in deze turbulente tijden. Blijf weg van de slachtofferrol. Neem verantwoordelijkheid en overtuig met enthousiasme en lef. Juist met maatwerk voor zijinstromers en modern werkgeverschap kun je als HR-professional een essentiële bijdrage leveren. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Wees geen Calimero maar een Calihero!

Dit artikel is geschreven door Lieke Lange, sr. adviseur Koplopers Actie Leer Netwerk.