Artikel
6 feb '18
6 februari '18
4 min

Welkom in ‘the networked age’

De sectoren zorg en welzijn, onderwijs en overheid zijn de afgelopen jaren eigenlijk elke week wel één of meerdere keren onderwerp van gesprek geweest in de landelijke media. Wat mij persoonlijk opvalt in de mediaberichten, is dat de meerderheid niet over de daadwerkelijke zorgverlening, het lesgeven in de klas of dienstverlening aan burgers gaat. Veelal gaat het over andere onderwerpen, zoals bedrijfsvoering, bezuinigingen, financiën, reorganisaties, efficiënter werken, kosten reduceren en inzicht geven in geleverde prestaties. 

Gartner hype cycle 

Eén van de mogelijkheden om bedrijfsvoering efficiënter te maken, inzicht te creëren in prestaties van medewerkers en organisatie én de kosten te laten dalen – of minder hard te laten stijgen-, is het efficiënter uitvoeren van werkzaamheden via digitalisering. Het lijkt er wel eens op dat we alles met software kunnen maken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Gartner hype cycle voor ‘healthcare’ waarin opkomende technologieën beschreven worden in verschillende stadia, dan lijkt dat ook aardig te kloppen. Naast een groot aantal technieken die direct met zorgverlening te maken hebben, verwachten zorgorganisaties qua bedrijfsvoering veel intelligente en gecompliceerde CRM en ERP systemen voor gezondheidszorg. 

Daarnaast zijn veel organisaties bezig met het opzetten van portalen voor patiënten en worden ze geconfronteerd met de uitdaging om op een juiste en uniforme manier gegevens te delen. Binnen het onderwijs in de Gartner hype cycle voor ‘Education’ zien we termen als ‘institutional analytics’ en ‘learning analytics’, waarmee door het verzamelen en analyseren van data, lesprogramma’s efficiënter en persoonlijker kunnen worden gemaakt. Daardoor kunnen scholen weer effectiever werken en kunnen ze betere resultaten behalen met de bestaande middelen. Naast het leveren van kwalitatief goede zorg, goed onderwijs en solide openbaar bestuur, raken we daar een belangrijk thema, namelijk (efficiënte) bedrijfsvoering. Het is van groot belang dat organisaties in de publieke sector de beschikking hebben over de juiste digitale ‘tools’ of software. Maar wat hebben werkenden binnen de publieke sector van nature met een gecombineerd onderwerp van bedrijfsvoering en software? Het is ‘noodzakelijk’ om tot goede schaalbare en efficiënte dienstverlening te komen. Maar als dat het uitgangspunt is, dan zal een efficiënte (gedigitaliseerde) bedrijfsvoering nooit de aandacht krijgen die het nodig heeft. 

Als alles kan, wat moet je dan kunnen? 

Het feit dat je met software alles kan, wil nog niet zeggen dat je alles zelf moet willen doen. En dat is een fundamentele overweging die alle aandacht verdient. Bedrijfsvoering komt voort uit bedrijfskunde en we zien de laatste jaren meer en meer de opkomst van de platformstrategie als bedrijfskundige oplossing. In het huidige digitale tijdperk staat alles met elkaar in verbinding. De ‘Harvard Business Review’ spreekt over ‘The networked age’, waarin waarde gecreëerd wordt doordat (digitale) oplossingen samengebracht worden in één adaptieve eenheid. Een platformstrategie gaat uit van het principe dat een klant slechts te maken heeft met één dienstverlener die één geïntegreerde oplossing levert. De ‘voorkant’ van de oplossing is een herkenbare, betrouwbare eenheid, de ‘achterkant’ is een geïntegreerd geheel van verschillende oplossingen die samen een sterke verbinding vormen.

Bekende organisaties die in ‘The networked age’ succesvol een platformstrategie geïmplementeerd hebben, zijn onder andere Apple, Bol.com en LinkedIn. Naast het feit dat deze bedrijven erg succesvol zijn, werken zij vooral voor zeer veel tevreden klanten. Kenmerkend voor deze organisaties is dat zij de centrale rol pakken in de keten en de relatie met de ‘klant’ (lees: patiënt, cliënt, leerling, burger) hebben, maar een groot gedeelte van hun productieproces en/of bedrijfsvoering buiten de deur leggen bij gespecialiseerde partijen. Als u werkzaam bent bij een organisatie in de publieke sector dan zou de keuze niet zozeer moeten zijn, ‘Wat moeten de we doen als organisatie om nu en in de toekomst onze bedrijfsvoering optimaal ingericht te hebben?’ maar ‘Wat moeten we zelf doen?’ 

Kwalitatief goede zorg is van levensbelang, goed onderwijs maakt ons klaar voor de toekomst en solide openbaar bestuur zorgt voor de structuur waarbinnen onze maatschappij kan functioneren. Laat daar alle aandacht  naar uitgaan. De keuze is uiteraard aan u.