Branded
13 nov '23
13 november '23
5 min

Werkgeluk is de volgende stap in onze evolutie

De wereld van werk is veranderd. Een carrière gaat niet langer over het najagen van status of een hoger salaris, maar over voldoening en betekenis. Met een mooi woord: werkgeluk. Als werkgever kun je een belangrijke rol spelen in het vergroten hiervan. “Mensen die gelukkiger zijn op hun werk, presteren beter, zijn meer betrokken bij de organisatie en verzuimen minder.”

Maurik Griep, mede-oprichter Verden. Fotograaf: Rachel van Dullemen.

Maurik Griep is medeoprichter van Verden. Deze organisatie helpt mensen bij het vinden van een betekenisvolle baan in domeinen zoals de duurzaamheid, de maatschappelijke zorg en bij woningcorporaties. In zijn werk houdt Maurik zich dagelijks bezig met het onderwerp werkgeluk en hoe je dit als werkgever kan aanwakkeren.

Werkgeluk, is dat niet gewoon het zoveelste buzzword?

“Ik geloof van niet. De laatste jaren is werk enorm veranderd. Enerzijds gaat dat over de manier waarop we ons werk doen, maar ook waarom we ons werk doen. Vroeger deden we ons werk omdat we brood op de plank wilden of in een mooie auto wilden rijden. Dat is deels nog steeds zo. Toch brengt de tijd waarin we nu leven ook andere behoeften met zich mee. Een bijdrage leveren aan de wereld, bijvoorbeeld. Op dit moment zie je dat er een geheel nieuwe generatie opstaat die daar invulling aan wilt geven.”

Hoe meet je werkgeluk?

“Werkgeluk is voor iedereen anders. Het is vooral duidelijk wat het niet is: ongelukkig worden van je bezigheden. Van de tijd die je wakker bent op een dag ben je een groot deel aan het werk. Vanuit dat opzicht zou ik altijd zeggen: doe dan vooral werk dat je leuk vindt. Waar je energie van krijgt. Dat is de graadmeter voor werkgeluk. Je mag wel moe zijn aan het einde van een werkdag, maar niet mentaal leeg. Als werknemers aangeven dat hun batterij leeg raakt door hun werkzaamheden, is dat een belangrijke indicator voor verminderd werkgeluk.”

Hoe verhoudt betekenisvol werk zich tot werkgeluk?

“Dat heeft met twee elementen te maken. Enerzijds geeft iets hebben waar je je bed voor wilt uitkomen je een gevoel van richting. Anderzijds staan mensen graag in verbinding met anderen. Als je betekenisvol werk doet – wat dat dan ook is – krijgt de invulling van je werkdag een extra laag. Je weet waarvoor je het doet en dat geeft voldoening. Vergelijk het maar eens met leven in een van de beroemde Blue Zones: de mensen die hier wonen, zijn over het algemeen gelukkiger. Omdat ze een doel hebben op hun dag en deel uitmaken van een gemeenschap. Zinvol werk vervult als het ware dezelfde rol.”

 

   

 

“De tijd waarin we nu leven brengt andere behoeften met zich mee, zoals een bijdrage leveren aan de wereld”

Waarom is dat zo belangrijk?

“De mens evolueert. Onze reis – en dus ook ons werk – begon aan de voet van de Maslow-piramide. Eerst werkten we voor voedsel en onderdak. Dit was duizenden jaren lang de reden waarvoor en waarop we ons werk deden. In de jaren ’80 van de vorige eeuw draaide werk vooral om status en erkenning, in de vorm van snelle auto’s en veel geld. Inmiddels zijn we opgeklommen tot de bovenkant van de piramide. Hier gaat het om zelfontplooiing. Om op het werk het beste uit jezelf te halen. Het is een menselijke behoefte.”

Welke rol kan een werkgever spelen in het vergroten van werkgeluk?

“Werk voorziet in een belangrijke mate in de ontwikkeling van mensen. Op het werk krijg je feedback van collega’s en doe je inzichten op die je thuis niet zo snel krijgt. Je partner vertelt je niet zo snel wat je aan jezelf kan verbeteren of hoe je dit anders kan doen. En als het wel gezegd wordt, hoor je het misschien niet. Als werkgever heb je deze mogelijkheid meer. Mijn advies aan werkgevers is om mensen in hun groei te faciliteren. Zowel professioneel als persoonlijk. Daar draag je de verantwoordelijkheid voor, maar je hebt er ook belang bij. Mensen die gelukkiger zijn op hun werk, presteren beter. Ze zijn meer betrokken bij de organisatie en verzuimen minder.”

Wat als je als organisatie geen ‘bijzondere’ bijdrage levert aan de maatschappij?

“Alle organisaties leveren een bijdrage aan de samenleving. Uiteraard, bij sommige bedrijven staat de maatschappelijke impact voorop. Bijvoorbeeld in de zorg of wanneer je iets met duurzaamheid doet. Maar ook wanneer je een aannemersbedrijf hebt of pakketten rondbrengt, voeg je iets toe aan de maatschappij. Probeer als organisatie op zoek te gaan naar de positieve impact van het werk. Dat kan groot of klein zijn. Als je in jouw bedrijf (nog) geen maatschappelijke focus hebt gevonden, dan moet je daar wel naar opzoek gaan. De war for talent win je nu met betekenis.”

Verden helpt organisaties met focus op duurzaamheid, maatschappelijke zorg en woningcorporaties bij het oplossen van capaciteitsproblemen.