Artikel
23 mei '18
23 mei '18
4 min

Werkgeluk van managers en medewerkers kan nog beter

De kans is groot dat je op je werk minder gelukkig bent dan thuis. Onderzoek van het HappinessBureau laat zien dat voor veel mensen het geluksgevoel op het werk een half punt lager is dan privé. Ook het werkgeluk van veel managers zou een stuk beter kunnen. Acht tips hoe een manager het geluk op de werkvloer kan bevorderen.

Topmanagers vormen de enige uitzondering wat het mindere werkgeluk betreft. Zij zijn op het werk net zo gelukkig als thuis. Waarschijnlijk komt dat omdat ze meer autonomie ervaren op het werk, hun waarden overeenkomen met die van de organisatie en ze resultaten kunnen behalen. Daarnaast hebben ze de gelegenheid zichzelf voldoende te ontwikkelen en werken ze meer aan oplossingen dan aan problemen.

Gemiste kans

Gea Peper van het HappinessBureau stelt op HRbase dat het een gemiste kans is dat de meeste (midden)managers gemiddeld minder gelukkig zijn op het werk dan thuis. “Want,”zo vraagt ze zich af, “hoe kun je het werkgeluk van je team helpen vergroten als je zelf minder gelukkig bent?” Veel van de leidinggevenden vinden trouwens dat ze dat wel doen, gezien de 8,2 die ze zichzelf gemiddeld geven. Hun teamleden zien dit toch anders, want zij geven hun manager hiervoor gemiddeld een 5,6.

Manager bepalend

Managers zijn zeker wel in staat het werkgeluk van hun medewerkers te vergroten. Volgens onderzoeksbureau Gallup bepalen managers voor minstens 70 procent de spreiding in de scores voor betrokkenheid bij medewerkers. Een goede leidinggevende heeft dus een behoorlijke invloed op de mate van bevlogenheid van de medewerkers.

Hork

Peper haalt verder onderzoek aan waaruit blijkt dat twee op de drie Nederlandse medewerkers hun manager een ‘hork’ vindt. De belangrijkste oorzaak daarvan is een tekort aan empathisch vermogen. De medewerkers vinden hun managers niet sociaal en communicatief genoeg. Dat vindt Peper pijnlijk, omdat dat juist de belangrijkste vaardigheden van een leidinggevende zijn. Dit heeft volgens haar deels te maken met het benoemingsbeleid. Vaak benoemen organisaties degene met de meeste inhoudelijke expertise of de meeste dienstjaren tot leidinggevende in plaats van de medewerker met de beste vaardigheden.

Dienende leiders

Peper benadrukt het belang van de stijl van leidinggeven. Managers zouden uit kunnen gaan van dienend leiderschap als empathische leiderschapsstijl. Kenmerkend voor dienende leiders is onder andere dat zij luisteren naar medewerkers, zich verplaatsen in hun behoeften en wensen en medewerkers daadwerkelijk tot hun recht laten komen.

Zeven tips

Lisa Barrington, lid van de Forbes Coaches Council, bekeek ruim 200 onderzoeken naar werkgeluk. Op basis daarvan heeft ze zeven tips op een rij gezet voor managers waarmee ze concreet de werkbeleving kunnen verbeteren. Deze dragen bij aan een hogere productiviteit, loyalere klanten en meer winst.

  1. Zorg dat je medewerkers over de goede middelen en omstandigheden beschikken om hun werk te doen.
  2. Investeer in persoonlijke en zorgzame relaties met en tussen teamleden.
  3. Maak het mogelijk dat medewerkers hun vaardigheden inzetten op het werk en doen waar ze het beste in zijn.
  4. Creëer voldoende autonomie voor het effectief uitvoeren van taken.
  5. Geef erkenning en regelmatige en tijdige feedback.
  6. Bied medewerkers de gelegenheid om zich voortdurend te ontwikkelen.
  7. Formuleer transparante en haalbare verwachtingen die logisch passen bij de visie van de organisatie. Laat medewerkers hierbij ervaren dat ze naar een doel toe werken.

Waardering

Peper voegt nog een achtste tip toe aan het lijstje, namelijk: ‘Spreek regelmatig waardering uit voor je medewerkers’. Volgens haar is dat een zeer onderschatte manier om verbinding te maken, respect te tonen en betrokkenheid te vergroten. “Op een consequente en regelmatige manier waardering uitspreken is cruciaal. Onderzoek van het HappinessBureau wijst uit dat het krijgen van complimenten en waardering belangrijk is om je gelukkig te voelen op het werk. Waardering uitspreken is een simpele stap richting beter leiderschap, waar je vandaag nog mee kunt beginnen. En het mooie is dat niet alleen de ontvanger, maar ook de gever van een compliment er blij van wordt.”

Bron: HRbase