Artikel
4 sep '17
4 september '17
2 min

Werknemers besteden dag per werkweek aan privézaken

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat werknemers acht uur per week nodig hebben voor privézaken. Daarbij kosten persoonlijke mailtjes en social media de meeste tijd. Ook sportsites, online shopping en spelletjes leiden veel werknemers af van hun werk.

Gemiddeld steken werknemers een dag in de week hun tijd in zaken die niets met werk te maken hebben. Zo blijkt uit een onderzoek van OfficeTeam onder 600 Amerikaanse werknemers. De gemiddelde kantoorwerker is dagelijks 56 minuten bezig met zijn mobieltje. Dat is 43 procent meer dan de 39 minuten die managers inschatten.

E-mail en social media

In totaal besteden werknemers dus bijna vijf uur per werkweek aan hun mobiele telefoon. Het gros van die tijd investeren ze in hun persoonlijke e-mail en social media. Vrouwelijke werknemers gebruiken de social media meer dan hun mannelijke collega’s. De derde, vierde en vijfde plaats zijn weggelegd voor sportwebsites, spelletjes en webshopping. De sportsites worden vooral door mannelijke werknemers bezocht.

Geblokkeerde sites

Veel van de ondervraagde werknemers gebruiken hun mobieltje voor het bezoeken van door hun werkgever geblokkeerde sites. De mannelijke respondenten doen dit vaker dan vrouwen.

Boodschappen doen

Overigens is het mobieltje niet het enige waarvoor personeel werktijd nodig heeft. De gemiddelde werknemer besteedt 42 minuten per dag aan persoonlijke zaken zoals boodschappen. Per week is dat 3,5 uur.

Jongeren meer afgeleid

Opgeteld is er dus sprake van zo’n acht uur per week aan verloren werktijd. Dat is nog meer bij veel jonge werknemers op een kantoor. Werknemers tussen de 18 en 34 jaar kijken gemiddeld 70 minuten per dag op hun mobieltje en besteden dagelijks 48 minuten aan persoonlijke zaken. Oudere werknemers (55+) kijken het minst op hun mobiel (dagelijks 29 minuten) en steken ook de minste werktijd in persoonlijke zaken (27 minuten per dag).

Bron: MT.nl