Artikel
19 apr '18
19 april '18
3 min

Werknemers willen teveel zelf doen

Sta je bij je werk hulp en samenwerking toe, dan is dat beter voor jezelf, je team en de hele organisatie. Volgens onderzoekers Mark C. Bolino en Phillip S. Thompson is het probleem alleen dat veel werkenden geen hulp willen.

De kans is groot dat je bij een complexe klus liever een paar uur overwerkt dan dat je een collega om hulp vraagt. Onderzoekers Mark C. Bolino en Phillip S. Thompson ondervroegen 500 mensen en ruim twee derde daarvan deed hun werk het liefst helemaal alleen en zonder ondersteuning.

Imago

Deze werkenden uit diverse branches hadden hier diverse redenen voor. De helft vond het goed voor hun imago om alles zelf te doen. Daarnaast wilde twintig procent niet in het krijt staan bij collega’s en betwijfelde tien procent de goede bedoelingen van andere medewerkers. Verder meende acht procent dat hun collega de capaciteiten miste om goed te kunnen helpen.

Burn-out

Sommige ondervraagden wilden zelfs geen hulp als ze bijna ‘omkwamen’ in hun werk. Ze gaven de voorkeur aan een paar uur extra werken in plaats van zich te laten helpen door een collega. Bolino en Thompson schrijven dat dergelijke opvattingen de kans op een burn-out vergroten.

Baan opzeggen

Het weigeren van hulp leidt niet alleen tot stress op de korte en lange termijn. De betreffende respondenten hadden ook minder plezier in hun baan en dachten vaker aan het opzeggen ervan. Het is ook duidelijk nadelig voor organisaties. Medewerkers die geen hulp accepteren, zijn zelf ook minder behulpzaam, presteren slechter, willen minder doen voor hun werkgever en zijn minder creatief. Als ze wel samenwerken, dan zorgt dat juist voor betere individuele en teamprestaties door een betere taakverdeling en communicatie.

Teamspelers

Degenen die hulp weigeren om hun imago, zitten al helemaal fout. Ze worden juist slechter gewaardeerd door hun leidinggevende. Managers beoordelen werknemers die wel hulp aannemen positief en prijzen ze als hardwerkende, productieve teamspelers.

Goede voorbeeld

Staan werknemers open voor hulp, dan is dat dus beter voor henzelf en voor de organisatie. Managers kunnen daarbij het goede voorbeeld geven. Straal als manager vertrouwen uit in de motieven en kwaliteiten van helpende collega’s en beloon hen door ze verantwoordelijkheid te geven. Aandachtspunt is hierbij om geen tegenstrijdige signalen te sturen. Maken de individuele werkers sneller carrière binnen de organisatie dan de behulpzame collega’s, dan gaat iedereen het zelf doen. Benadruk daarom succesvolle samenwerkingen en laat de positieve gevolgen van deze werkwijze voor de organisatie zien. Sta daarbij ook zelf open voor hulp.

Zo laat je hulp toe

Het onderzoek laat zien dat het nog niet zo simpel is om hulp te accepteren. In het boek ‘May Day! Asking for help in times of need’ van Nora Klaver staan de volgende tips:

  • Benader het eens van de andere kant. Zie het accepteren van hulp niet als teken van zwakte en slecht voor je imago, maar als positief omdat je durft te erkennen dat je niet perfect bent.
  • Ga oefenen. Aanvaard de volgende keer hulp, zonder dat je toegeeft aan de bezwaren die je daarbij voelt.
  • Bedank als je hulp krijgt aangeboden, als je die hebt gekregen en de volgende keer dat je de hulpgever tegenkomt.
  • Neem het in overweging. Je hoeft niet altijd hulp en advies te accepteren, maar gedraag je voorkomend naar degene die het aanbiedt. Hij of zij komt met een aanbod en als tegenprestatie wil je ernaar luisteren en erover nadenken.

Bron: MT.nl