Artikel
13 okt '21
13 oktober '21
4 min

Wil je gelukkige medewerkers? Zorg dan dat ze niet ongelukkig zijn

De voordelen van gelukkige medewerkers? Die zijn er volop. Ze zijn productiever, werken beter samen, zijn creatiever en innovatiever. Dat stelt Mo Gawdat. Hij werkte jarenlang bij Google en schreef de bestseller ‘De logica van geluk’. Zijn tip voor werkgevers: je kunt medewerkers niet gelukkig maken, maar je kunt wél zorgen dat ze niet óngelukkig zijn.

Dat Google het belangrijk vindt dat medewerkers het naar hun zin hebben bij het bedrijf, mag geen nieuws heten. We kennen allemaal de beelden van de gamerooms en het interne sushirestaurant. En dat is niet zomaar een leuk ‘extraatje’, benadrukt de voormalig Chief Business Officer van Google X. “Google is zo geïnteresseerd in werkgeluk, omdat het een vereiste is, geen luxe! Het is een business-strategie. Gelukkige medewerkers zijn tot 42 procent meer productief, zijn minder vaak ziek, zijn een geliefde collega en werken gefocust en energiek. Ik vergelijk geluk dan ook met gezondheid, als je gelukkig bent dán kun je goed presteren op je werk.”

Maar, stelt Gawdat, toch maken we van geluk veel minder een prioriteit dan van gezondheid. Als je een griepje voelt opkomen slik je vitamines, drink je een smoothie, neem je een paracetamol en ga je extra vroeg naar bed. Kortom: je onderneemt actie. “Maar als we ons ongelukkig voelen, dan denken we: dat gaat wel weer over.” Terwijl we volgens de schrijver wel degelijk zelf ons geluk kunnen beïnvloeden. “Geluk is een keuze.”

Geluksformule

Gawdat is bekend geworden dankzij zijn geluksformule. Geluk = jouw perceptie van de gebeurtenissen in je leven – jouw verwachtingen in het leven. Hij legt uit: “Waar worden we gelukkig van? Grote kans dat je de natuur noemt. Waarom? Omdat de natuur chaotisch is en dat verwachten we ook. Niemand denkt: die bomen zijn niet perfect kaarsrecht, wat een teleurstelling!” Werkgevers moeten dus realistische verwachtingen scheppen, geen perfecte plaatjes. Zodat de verwachtingen van medewerkers aansluiten bij de gebeurtenissen op de werkvloer.

Purpose, transparantie en compassie

Volgens Gawdat kunnen werkgevers er niet voor zorgen dat medewerkers gelukkig zijn. “Dat kan iemand anders niet voor je doen, daar moet je zelf voor zorgen.” Maar… je kunt er als organisatie wel voor zorgen dat je medewerkers niet óngelukkig zijn. En het goede nieuws is: grote kans dat ze daardoor toch meer geluk ervaren. Er zijn volgens de schrijver drie ingrediënten nodig om meer werkgeluk te ervaren: purpose, transparantie en compassie.

Over dat eerste: ‘Purpose hoeft niets groots te zijn, je hoeft de wereld niet te redden. Maar door je werk elke dag met de juiste intentie te doen, kun je echt een verschil ervaren. Je werkt dan niet voor je salaris, je ego, cv of voor je manager, maar je werkt omdat wat je doet ertoe doet.” Hoogste tijd dus om samen met medewerkers in te zoomen op waar jullie het samen allemaal voor doen.

Ook transparantie draagt bij aan een organisatie waar werkgeluk ervaren wordt. “De mensen die het meeste werkgeluk ervaren, nemen zichzelf mee naar hun werk. Oók als de kinderen thuis even uit balans zijn of ze een break-up hebben. Dan zeggen ze eerlijk dat het even minder gaat, dat ze wat ondersteuning kunnen gebruiken. Dat is niet zwak of te emotioneel, dat is menselijk. Transparantie is geweldig, het helpt ons om de juiste verwachtingen te hebben.”

De derde belangrijke factor voor een gelukkige organisatie is volgens de schrijver compassie. “We zijn sociale wezens. Het is belangrijk om je te verbinden met anderen, door iets te doen voor de ander en niet alleen voor jezelf.”

Lees ook het interview met werkgelukexpert Dajo De Prins: “Het idee dat je werkgeluk kunt trainen is absurd.”

Werkgeluk begint aan de top

Organisaties doen er dus goed aan om aandacht te hebben voor purpose, transparantie en compassie. Maar alleen daarmee ben je er niet. Volgens Gawdat is werkgeluk namelijk ‘besmettelijk’. “Een grumpy manager, zorgt voor een ongelukkige organisatie. Werkgeluk begint aan de top. Als de leider niet gelukkig is, kan geen enkele actie ervoor zorgen dat de organisatie gelukkiger is. Het management moet begrijpen dat geluk geen luxe is, maar noodzakelijk om de beste resultaten te behalen.” En dat werkgeluk begint bij jezelf. “Want als jij als manager gelukkig bent, worden je medewerkers en organisatie dat ook.”