Artikel
14 aug '17
14 augustus '17
3 min

Zelf verantwoordelijk voor geluk

Een continue stroom van vliegtuigen stijgt op, landt en taxiet voor de deur van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol. Het is één van Europa’s drukste luchtverkeersknooppunten. Een organisatie die dag in dag uit alles in het werk stelt om haar medewerkers op de top van hun kunnen te laten presteren. Maar verwacht niet dat dit betekent dat de medewerkers gepamperd worden. “Bij Luchtverkeersleiding Nederland is alles goed geregeld, maar de medewerkers zijn verantwoordelijk voor hun eigen geluk.” Een interview met Bert Harperink, senior HRM expert en Marcel Habraken, manager bedrijfsrestaurant.

Verstoord dag- en nachtritme

Bij de luchtverkeersleiding werken veel hoogopgeleide professionals. De operationele medewerkers werken onregelmatige diensten en hebben een verstoord dag- en nachtritme omdat de organisatie 24/7 operationeel is. “Het bedrijfsrestaurant heeft een centrale plek in de organisatie. Het restaurant moet voor de medewerkers als een huiskamer voelen. Een plek waar je op ieder moment van de dag een hapje kunt eten en tot rust komt. Want hier werken mensen ook met Kerst en Nieuwjaar”, aldus Marcel Habraken. “Het is aan ons om te zorgen dat er een sfeer is waar mensen zich prettig en misschien zelfs wel gelukkig voelen.”

Geluk is subjectief

Bij Luchtverkeersleiding Nederland is een derde van de medewerkers daadwerkelijk luchtverkeersleider. De rest is een schil om de luchtverkeersleiders heen. “Luchtverkeersleiders willen ongestoord hun werk doen. Goed functionerende systemen en een comfortabele stoel zijn voor hen belangrijk. Na twee uur intensief aan het werk te zijn geweest moeten ze verplicht ontspannen”, aldus Bert Harperink. Geluk is heel persoonlijk. Luchtverkeersleiding Nederland doet er alles aan om de beïnvloedbare delen zo goed mogelijk te regelen. “Onze medewerkers hebben mooie werkplekken en ruimtes om te ontspannen. We betrekken mensen bij veranderingen, bieden ruimte tot ontwikkeling en dagen mensen telkens opnieuw uit. Dat is onze verantwoordelijkheid als werkgever. Maar dan is de medewerker zelf aan zet. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor plezier in hun werk en werkgeluk.”

Groei en ontwikkeling

“Dit geldt ook voor de medewerkers in het bedrijfsrestaurant”, vult Marcel Habraken aan. “In het bedrijfsrestaurant werken mensen die zich willen ontwikkelen. Ze volgen workshops en proberen te groeien in hun werk. Hierin faciliteren wij graag. Anderen hebben die behoefte niet en willen iedere dag om half zes thuis zijn voor de soep en de aardappelen. Ook hier moet ruimte voor zijn.” En volgens senior HRM expert Bert Harperink is die ruimte er: “De medewerkertevredenheid ligt hier ruim boven het landelijk gemiddelde.”

Meer lezen? Het volledige artikel staat in de publicatie Werkgeluk van Driessen HRM. Deze is kosteloos aan te vragen voor leidinggevenden en HRM’ers in de publieke sector via www.werkgeluk.nl.

 

 

Pieter Philippart
Marketing manager bij Driessen