Hoe maak je collega’s enthousiast voor een idee? Dat kan met de zes tips in deze blog. Deze helpen je bij het onweerstaanbaar maken van je verhaal.
Het is niet nodig om je energie te steken in veel argumenten om je publiek te overtuigen van jouw idee met de hoop dat ze het onthouden. Met een paar eenvoudige handvatten blijft je idee beter hangen en gaan je toehoorders je idee ook nog toepassen. In het boek ‘Made to Stick’ geven Chip en Dan Heath zes tips om met je idee je publiek te overtuigen.
Wellicht de meest eenvoudige tip is om geen abstracte termen te gebruiken, maar concreet te blijven. Jij hebt het overzicht en de kennis, maar je publiek niet. Dat begrijpt en onthoudt een concrete boodschap beter.
Het doorbreken van een patroon is de beste manier om aandacht te krijgen. Je vestigt de aandacht op je idee als je verrast. Zoek daarom het onverwachte in jouw idee. Een voorbeeld is de uitspraak ‘Ik verkoop geen bier. Ik verkoop warmte.’ van Freddy Heineken. Zo wist iedereen bij Heineken wat hij belangrijk vond.
Zorg voor een simpel idee. Dat betekent geen ingewikkelde termen en spreadsheets, maar een compacte omschrijving van de kern van je idee. Lastig daarbij is dat je waarschijnlijk talloze voordelen ziet en deze ook wilt noemen. Jouw publiek onthoudt dat echter niet allemaal. Wordt het te ingewikkeld dan nemen mensen ook geen beslissing. Coolblue gebruikt bijvoorbeeld ‘Alles voor een glimlach’. De medewerkers onthouden dat en ze weten hoe ze moeten handelen.
Het is nodig dat mensen gaan geven om je idee. Je wilt dat ze het idee niet alleen onthouden, maar dat ze het ook overnemen. Emoties zetten mensen in beweging. Je spreekt mensen aan op hun emoties door aan te sluiten op hun belang: ‘What’s in it for me?’. Dat gaat niet alleen over geld, maar ook bijvoorbeeld over iemands identiteit of het horen bij een bepaalde groep.
Met verhalen geef je mensen richting en een voorbeeld. Gebruik dan ook de kracht van verhalen, of je nou een presentatie houdt of mensen spreekt bij het koffieapparaat.
De broers Heath zien verhalen over:
Dergelijke verhalen kom je iedere dag tegen. Een voorbeeld is hoe een paar Australische tieners tegen uitzonderlijk lage kosten het medicijn voor aids- en malariapatiënten weten na te maken. Het is de kunst om dit soort verhalen op te pakken en toe te passen in jouw eigen verhaal.
Let op de geloofwaardigheid van je idee. Je kunt bijvoorbeeld een proefversie laten zien van een product dat je hebt bedacht. Ook kan je een klant vragen te vertellen wat zijn ervaring is met je organisatie en diensten. Zo verkoop je geen dromen, maar toon je een toekomstvisie waarin mensen kunnen geloven.
Bron: Management Team