Na de lockdown van het voorjaar moeten organisaties nog steeds beslissen of werknemers die thuis hebben gewerkt, moeten terugkeren naar hun normale werkplek. Het is daarbij van vitaal belang dat werkgevers op hun hoede blijven. Ben jij goed voorbereid op een nieuwe landelijke of lokale piek?
Meer COVID-19-gevallen of nieuwe lockdownsituaties zouden een extra klap betekenen voor organisaties. Nu veel organisaties op weg zijn naar economisch herstel, is het vooruitzicht van verdere ontwrichting zorgwekkend. Daarom moeten werkgevers flexibel blijven en een duidelijk plan hebben voor als het ergste gebeurt. Ze moeten voorbereid zijn om alle tijdelijke of permanente wijzigingen die nodig zijn, effectief te communiceren en de medewerking van werknemers te stimuleren. Werkgevers die fouten van de eerste lockdown herhalen, zullen te maken krijgen met veel minder vergevingsgezinde en meegaande werknemers.
Waar moeten werkgevers en HR-professionals rekening mee houden om ervoor te zorgen dat hun personeel klaar is om te reageren op een nieuwe lockdownperiode of een landelijke toename van COVID-19?
Het is cruciaal dat je ervoor zorgt dat je de persoonlijke telefoonnummers en e-mailadressen van al je personeel in je bestand hebt. Daarbij moet in je privacyverklaring staan dat je deze contactgegevens waar nodig voor zakelijke doeleinden gebruikt. Veel organisaties hadden deze informatie niet bij de hand toen de lockdown in maart werd opgelegd en hadden moeite om met werknemers te communiceren over alternatieve werkregelingen of verlof.
Effectief blijven communiceren met externe medewerkers is essentieel. De Edelman Trust Barometer ontdekte dat werkgeverscommunicatie werd gezien als de meest betrouwbare bron van informatie over de pandemie. In acht van de tien onderzochte landen vonden de respondenten dat hun werkgever beter voorbereid was om op het virus te reageren dan hun land.
Werknemers verwachten regelmatige updates over de pandemie van hun werkgever: 63 procent vraagt om dagelijkse communicatie en 20 procent zoekt meerdere keren per dag naar updates. Regelmatige briefings vanuit de organisatie zijn niet alleen cruciaal voor de betrokkenheid en het welzijn van medewerkers, maar zullen ook de claims van werknemers vanwege maatregelen die de organisatie heeft genomen om te reageren op een blokkering of piek verminderen.
Werkgevers kunnen op de financiële gevolgen van de pandemie reageren met ontslagen als banen op de langere termijn niet houdbaar zijn. Een toename van het aantal coronagevallen of een lokale lockdown zou de situaties waarmee werkgevers worden geconfronteerd, kunnen verergeren. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat je weet wat je doet bij een volgende piek of lockdown. Kan je ontslagen voorkomen door alternatieve maatregelen in te voeren, zoals werktijdverkorting, loonsverlagingen of het verplichten van personeel om vakantie op te nemen? Veel van deze opties vragen om variaties op arbeidscontracten, die misschien gemakkelijker zijn toe te passen als een werkgever proactief probeert de steeds veranderende uitdagingen van deze pandemie voor te blijven.
Zelfs als er geen lokale lockdown is, zullen alle werknemers die in de buurt van een besmette persoon zijn geweest zichzelf moeten isoleren. Om de bedrijfscontinuïteit te bevorderen, kun je teams in groepen opsplitsen. Op die manier kan de rest van het team het werk voortzetten als iemand in een andere groep ziek wordt. Voor veel bedrijven, zoals die in de voedselproductie of horeca, is de reactie op ziekte bedrijfskritisch en van vitaal belang wat de reputatie van het bedrijf betreft. Het zou ook verstandig zijn dat je ervoor zorgt dat je ziektebeleid, of een COVID-19-aanvulling op dat beleid, duidelijk stelt dat het personeel zichzelf moet isoleren als ze coronasymptomen hebben of als ze samenleven of in contact zijn geweest met iemand met symptomen.
Misschien kun je ook nagaan hoeveel ziekengeld je organisatie bereid is aan werknemers te bieden bovenop het wettelijke ziektegeld. Dit kan een stimulans zijn voor personeel om zich aan de regels te houden en thuis te blijven, waarmee je de verspreiding van het virus onder je werknemers voorkomt.
Nu meer werknemers flexibel werken, zullen bedrijven moeten overwegen of ze extra apparatuur moeten aanschaffen om meer personeel op langere termijn effectiever thuis te laten werken. Dit is het moment om bestellingen te plaatsen, zodat het personeel goed is uitgerust bij nieuwe beperkingen.
Op basis van de lessen van de afgelopen vier maanden zullen HR- en L & D-professionals trainingsprogramma’s moeten ontwikkelen die het personeel helpen zich aan te passen aan een hybride werkmodel. Ook zullen ze ervoor moeten zorgen dat het bedrijf voorbereid is op een nieuwe periode van wijdverbreid werken op afstand.
In de meeste organisaties zal een aantal medewerkers niet thuis kunnen werken. Als deze werknemers niet nodig zijn op de werkplek, moeten werkgevers overwegen of ze nog iets anders kunnen doen. Denk aan gratis onlinetrainingen, die hun persoonlijke ontwikkeling zullen bevorderen en ze waardevollere werknemers zullen maken als ze weer aan het werk gaan.
Bron: HRZone