Interview
4 okt '23
4 oktober '23
6 min

Zo word je een woest aantrekkelijke werkgever

Een nieuw boek over werkgeluk van maar liefst 312 pagina's. Ondanks dat er al veel over gezegd en geschreven is, werd het toch tijd. Nu hoor ik je denken, nog een boek? Ja! Lucas Swennen en Gea Peper, beiden werkgelukexperts en oprichters van het HappinessBureau vertellen in dit artikel waarom het belangrijk is om als werkgever juist nu te werken aan werkgeluk.

Met een eerste boek uitgebracht in 2018, was het echt tijd voor een nieuw boek. “In vijf jaar tijd is er echt veel veranderd op het gebied van werkgeluk”, opent Gea het gesprek. “Organisaties waren vijf jaar geleden vooral bezig met wat is het of wat is het niet. Maar hoe je nu echt aan de slag gaat met werkgeluk en het toepast in je organisatie, blijft toch een lastige vraag. Ons nieuwe boek gaat in op wat werkgeluk is, zowel vanuit het perspectief van de organisatie, als de medewerkers, maar ook waarom het belangrijk is om te werken aan werkgeluk, met wetenschappelijke onderbouwing.”

Kijken naar werkgeluk vanuit deze twee perspectieven is heel waardevol. Waar komt de wetenschappelijke onderbouwing vandaan?

Lucas: “We hebben voor het boek veel relevant onderzoek gelezen en op een rij gezet. Als we in het boek onderzoeken noemen, dan kijken we altijd op basis van meerdere onderzoeken op verschillende plekken of het klopt. In de afgelopen jaren hebben we zelf ook onderzoek gedaan, op specifieke thema’s met hulp van hoogleraren. Voor onze podcast hebben we gesproken met diverse onderzoekers aan universiteiten die op ons thema onderzoek hadden gedaan.”

Wat biedt het boek aan de lezer?

Gea: “We hebben een roadmap werkgeluk ontwikkeld naar aanleiding van ervaringen die we inmiddels met zo’n 150 organisaties hebben opgedaan. Bij het aan de slag gaan met werkgeluk onderscheiden we 3 fases: verkennen, veranderen en verankeren. Als je net begint met werkgeluk, start je met de verkennende fase waarin je onder andere een visie definieert en meet hoe je ervoor staat. Je gaat actief aan de slag om werkgeluk in je organisatie te implementeren. Bij verankeren, de laatste fase, merken we dat iets volhouden en onderdeel maken van de cultuur echt een uitdaging is. Je wil als organisatie uiteindelijk dat werkgeluk structureel is ingebed. Dat doe je bijvoorbeeld door er aandacht aan te besteden in je gesprekscyclus of het continu monitoren en verbeteren van de onboarding van nieuwe medewerkers en andere delen van de medewerkersreis.”

“Het boek biedt concrete tools en praktische handvatten, waarbij we dus niet alleen vertellen over wat echt belangrijk is, maar ook laten zien hoe je het doet. Aan dit boek zijn ook nieuwe onderwerpen toegevoegd, waardoor je meer te weten komt over happy change management en omgaan met weerstand. Want als je aan de slag gaat ontstaan er vaak vragen als: ‘Hoe krijg ik mijn management mee? Hoe ga ik het introduceren in de organisatie?’ Ook daar wordt op ingegaan in dit boek.”

Lucas: “Natuurlijk geven we antwoord op de vraag wat werkgeluk nu precies omvat, omdat we die nog regelmatig krijgen. Dit boek is echt voor organisaties bedoeld. Vanuit medewerkersperspectief hebben we het over wanneer medewerkers op het werk floreren en vervolgens wat je als organisatie kunt doen om hiervoor de randvoorwaarden te creëren. Dat maakt het uniek. Als je echt aan de slag wil gaan met werkgeluk, dan heb je met dit boek alles bij de hand.

Gea: “Het vraagstuk verschuift naar hoe doe ik dat dan, werken aan werkgeluk?”

Gea: “Er zijn best veel boeken over hoe vergroot ik nu mijn eigen werkgeluk. Dit boek is echt bedoeld voor iedereen die actief en onderbouwd wil werken aan het vergroten van werkgeluk in organisaties.”

Hoe belangrijk is het om een woest aantrekkelijke werkgever te zijn?

Lucas: “Vanwege de enorme arbeidsmarktkrapte is het belangrijker dan ooit dat je de juiste mensen weet aan te trekken. En als ze bij je werken, dat ze kunnen floreren en zolang mogelijk blijven. Het is voor medewerkers super dat je voor een werkgever werkt die ertoe doet, waar je mag zijn wie je bent. Waar je mooi werk kan doen en waar je je talenten kan inzetten. Als medewerkers dan toch vertrekken, is de kans groter dat ze positief over je praten. Dat helpt weer bij het aanbevelen van jou als werkgever.”

Hoe wordt er nu naar werkgeluk gekeken ten opzichte van vijf jaar geleden?

Lucas: “Toen wij acht jaar geleden begonnen was werkgeluk echt een nieuwe term. Dus mensen keken ons aan, wat is dat nou precies? Het is nu veel gebruikelijker geworden om erover te praten. Het heeft echt moeten landen. Inmiddels zijn er meer mensen met een positieve houding aan de slag gegaan met werkgeluk. De aandacht ervoor is echt groter geworden. Steeds meer organisatie gunnen het hun medewerkers, vinden het belangrijk voor hen en ze zien dat het voor de organisatie ook heel prettig is, doordat de mensen echt bij de organisatie passen.”
Gea: “Het is ook heel fijn dat er op verschillende plekken voorlopers zijn. Mensen die laten zien dat het belangrijk is en enthousiasmeren. Dan zie je dat het effect heeft. Dat is fantastisch.”

Volgens jullie is werkgeluk dé oplossing?

Lucas: “Ja, inderdaad. Het fijne is dat je ook ziet dat het wordt onderbouwd. Dat het succesvolle organisaties zijn. Natuurlijk betekent dat niet dat alles goed gaat of er nooit problemen zijn. Maar je kijkt er op een andere manier naar. Zonder de focus op werkgeluk kan een organisatie ook succesvol zijn, kijk maar naar Amazon. Maar dan kijk je alleen naar de financiële kant van de organisatie. Naar het resultaat. En niet wat het betekent voor de medewerkers of eventueel voor de maatschappij.

Werkgeluk is een bewuste keuze. Dat je het medewerkers gunt om gelukkig te zijn. Dat je weet dat ze kunnen floreren. En dat er een fijne sfeer is in je organisatie, waardoor je succesvol kunt zijn.”

Gea: “Je ziet ook dat de urgentie om te werken aan werkgeluk is toegenomen. Het is niet meer genoeg om het alleen op je website te zetten en te roepen. Zeker de jongere generaties nemen veel makkelijker afscheid als ze in de praktijk merken: dit klopt niet met elkaar. Dan gaan ze wat anders doen. Je kunt niet meer aan window dressing doen. Werken aan werkgeluk moet echt zijn en kloppen.”

Bestel het boek ‘Word een woest aantrekkelijke werkgever met werkgeluk’ en ga echt aan de slag met werkgeluk in jouw organisatie.

Lieke Jansen
Hoofdredacteur